Czytelnia - Biologia

Liczba artykułów: 10

Barwniki w liściu

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/Barwniki__w_lisciu.pdf - 133 KBPDF

Abstrakt:
Szybka metoda izolacji barwników z liści i rozdział wyizolowanych barwników na pasku papieru przy pomocy domowej chromatografii bibułowej

Zastosowanie:
fizjologia roślin, chlorofil, karotenoidy, fotosynteza, barwniki roślinne, chromatografia, rozdział, chloroplasty

Budowanie modelu klatki piersiowej

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/Budujemy_model_klatki_piersiowej.pdf - 186 KBPDF

Abstrakt:
Szybka i prosta metoda przedstawienia podstawowej zasady wentylacji płuc przy pomocy butelki i balonika.

Zastosowanie:
fizjologia człowieka, oddychanie, wentylacja, przepona, płuca, model

Czas reakcji

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/Czas_reakcji.pdf - 158 KBPDF

Abstrakt:
Sprawdzanie czasu reakcji na bodziec wzrokowy – łapanie linijki

Zastosowanie:
fizjologia, czas reakcji na bodźce, układ nerwowy, bodźce

Czynności życiowe drożdży

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/czynnosci_zyciowe_drozdzy_PL.pdf - 418 KBPDF

Abstrakt:
Doświadczenie pokazuje, że drożdże są żywe. Dowód stanowi powstający w procesie oddychania gaz.

Zastosowanie:
biologia, procesy życiowe drożdży, oddychanie, fermentacja, grzyby, funkcje życiowe żywych organizmów

Geotropizm kiełkujących nasion

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/Geotropizm.pdf - 283 KBPDF

Abstrakt:
Doświadczenie pokazuje, że kierunek wzrostu kiełkujących nasion jest zgodny z kierunkiem działania siły grawitacji (tzw. geotropizm dodatni).

Zastosowanie:
botanika, kiełkowanie, geotropizm, tropizmy, ruchy roślin, nasiono

Hodowla pleśni

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/Hodowla_plesni.pdf - 252 KBPDF

Abstrakt:
Porównanie rozwoju pleśni na różnych rodzajach podłoża (substancji odżywczych).

Zastosowanie:
biologia, pleśń

Izolacja DNA z cebuli

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/izolacja_DNA_z_cebuli.pdf - 474 KBPDF

Abstrakt:
Prosta i bardzo szybka metoda wytrącania kwasów nukleinowych (dla ułatwienia DNA) pozwalająca na zobaczenie ich gołym okiem.

Zastosowanie:
genetyka, DNA, RNA, kwasy nukleinowe, izolacja, cebula

Jaki kolor widzisz?

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/jakie_barwy_widzisz.pdf - 95 KBPDF

Abstrakt:
Doświadczenie pokazuje zjawisko męczenia się receptorów w oku oraz istnienie barw dopełniających.

Zastosowanie:
wzrok, zmysły, barwy, czopki, pręciki, barwy dopełniające, światło białe, widmo

Nagie jajko

Pobierz plik:

Abstrakt:
Doświadczenie pokazuje, że ocet rozpuszcza skorupkę jajka.

Zastosowanie:
biologia, rola i budowa jaja, rozmnażanie się ptaków

Po co człowiekowi para oczu?

Pobierz plik:
lessons/pl/biol/para_oczu.pdf - 245 KBPDF

Abstrakt:
Porównanie zdolności prawidłowej oceny odległości w zależności od tego, czy patrzy się jednym okiem czy obojgiem oczu.

Zastosowanie:
zmysły, oko, wzrok, odległość, widzenie przestrzenne

Wydarzenia

Konferencja podsumowująca – już wkrótce!

15 grudnia w Domu Nauczyciela w Tbilisi odbędzie się konferencja podsumowująca nasz tegoroczny projekt edukacyjny „Ściśle równe szanse”. W gronie polskich i gruzińskich ekspertów z zakresu edukacji , urzędników systemu oświaty oraz nauczycieli będziemy dzielić się rezultatami i wrażeniami z realizacji projektu oraz rozmawiać o możliwości kontynuacji i rozszerzania współpracy na rzecz podnoszenia jakości nauczania przedmiotów przyrodniczych. Na konferencji zaprezentujemy również wyniki badań potrzeb gruzińskich nauczycieli wiejskich, przeprowadzonych w ramach projektu.

Szkolenia dla nauczycieli, czyli 30 x 15 = 450

Przez cały październik i pierwszy tydzień listopada trwały szkolenia z zakresu prowadzenia lekcji biologii, chemii i fizyki metodami doświadczalnymi i wykorzystania interaktywnych form pracy z uczniami. W 30 szkoleniach wzięło udział średnio 15 nauczycieli. Ogółem trenerzy projektu przeszkolili 455 nauczycieli, którzy poza wiedzą i umiejętnościami otrzymali również publikację metodyczną do prowadzenia lekcji doświadczalnych „Ściśle ciekawa lekcja” wraz z filmami instruktażowymi, dzięki czemu po zakończeniu szkolenia mogą samodzielnie podnosić swoje kwalifikacje i czerpać jeszcze większą radość z eksperymentowania wraz ze swoimi uczniami.

Budujemy zespół trenerski

W dniach 3-6 oraz 12-14 września w Centrum Rozwoju Edukacji w Gori odbyły się szkolenia dla nauczycieli-trenerów projektu „Ściśle równe szanse”. W trakcie tych zajęć rozwijali oni swoje umiejętności trenerskie, warsztat metodyczny oraz doskonalili swoje kwalifikacje z zakresu prowadzenia demonstracji i pokazów naukowych. Dzięki aktywnej pracy powstała grupa 16 trenerów, gotowych do dzielenia się swoimi doświadczeniami i prowadzenia szkoleń dla nauczycieli szkół wiejskich w Kvemo Kaartli, Shida Kartli i Samtskhe Javakheti.

»» Wydarzenia